Z redakce Golfových novin jsem dostal dotaz, jaký byl efekt letošní spolupráce ČGF se seznam.cz?
. A kolik tato, na jaře tak zmiňovaná, kampaň přivedla nových golfistů? Článek vyšel v prosinci 2021 a zde je jeho původní verze.
Přiznám se, že mě dikce těchto dotazů zaskočila a v první vteřině jsem nevěděl, jak stručně odpovědět. Je skvělé, že tak mohu udělat teď a redakci za to tímto děkuji.
Oživme si proces získávání nového hráče a objektivní roli ČGF v něm. Vidím to takto. Potenciální začátečník musí dostat pozitivní počáteční impuls. Může mu ho dát kamarád golfista, nebo se může o golfu dovědět, dočíst, doslechnout něco zajímavého, povzbudivého, inspirativního. Ve federaci to děláme například prostřednictvím webových stránek či platformou Bav se golfem. Jsme aktivní na sociálních sítích a prorážíme i do ostatních médií. Jednou ročně uděláme větší kampaň. Určitě jste zaznamenali přílohu časopisu TÝDEN, iDNES či letošní už zmíněnou kampaň Jak sportovat s celou rodinou na www.seznam.cz. To vše federace dělá a vítá každou podpůrnou aktivitu z klubů a hřišť, která by mediální prostor pomohla zaplnit.
Tím vytváříme prvotní impuls. Proces získání golfisty však zdaleka není u konce, pokračuje dále cestou nelehkou. Zájemce zjišťuje další informace. Prochází trychtýřem získávání informací a rozhodování. Kouká se na stránky hřišť, nebo Bav se golfem, telefonuje na recepci. Navštíví hřiště a srovnává nabídky pro začátečníky, pak se potká s trenérem, nebo s jinými golfisty, nasává další informace, atmosféru v klubovně až se dostane k úvaze stát se členem klubu. Mezitím zjistí, že mu to nejde tak, jak by si představoval, že to pár peněz stojí a taky je to časově náročná zábava. Na začátečníka, který nemá kamaráda golfistu číhá množství úskalí a zrádných míst. Stát se golfistou není prostě jednoduché. Co tím chci říct? Jak jste si ve výčtu postupného procesu všimli, federace může dělat maximálně činnosti obsažené v první části, tzn. osvětu, public relations, goodwill, prostě golf v médiích všemožně popularizovat. Všechno ostatní se děje v klubu, na recepci, na hřišti, či driving range.
Jaký byl tedy efekt spolupráce se seznam.cz? V prvních měsících kampaně Sportuje celá rodina jsme díky této kampani získali internetové publikum 55.000 lidí, kteří se začali zajímat o golf tím, že toto slovo zadávali do vyhledávačů a navštěvovali stránky Bav se golfem. Připomeňme, že kampaň byla cílená na negolfisty, tudíž lidi, kteří slovo golf do té doby nehledali. Je to velice solidní výsledek. Kolik nových golfistů se z nich stalo? To nevíme a ani to teď není tak důležité. Důležité je, že jsme vzbudili zájem a podpořili dobré jméno golfu. Prostě jsme zájemce poslali na hřiště a do klubů, kde proces pokračoval.
V této souvislosti je třeba zmínit statistky, které jsem prezentoval na Podzimní konferenci ČGF.
- Letos máme 3.993 nových hráčů (prvočlenů, kteří nikdy nebyli na serveru ČGF). Z toho je 2.764 dospělých. Pro zajímavost je to 7,7 % všech členů ČGF!
- Máme ale i špatnou zprávu. Letos odešlo 6.292 hráčů.
- Dobrá zpráva je, že se nám oproti roku 2020 vrátilo (obnovilo členství) 2.073 hráčů
Poslední statistiky ukazují, že počet registrovaných členů ČGF bude roce 2021 prakticky stejný, nebo spíše o něco vyšší než v roce 2020.
Pokud jsme tedy dokázali, myslím tím kluby, hřiště, federace, společně získat skoro 4.000 nových golfistů, tak bychom měli být rádi a ne se chmuřit. Abychom si uvědomili rozměr tohoto snažení, tak vězte, že od roku 2013 máme 38.354 prvočlenů z toho 28.874 dospělých. Golfisty získávat umíme. Jde to pomalu, ale jistě.
Chce se mi napsat, že golfistů tedy neubývá. Bohužel ubývá. K zamyšlení stojí totiž fakt, že od roku 2011 server eviduje 104.612 unikátních jmen. Ano, tolik je u nás lidí, kteří se golfu věnovali alespoň tak, že vstoupili do nějakého klubu a prokázali nějakou elementární dovednost. Když konstatujeme, že ve federaci evidujeme cca 52.000 golfistů, tak nám přesná půlka utekla. Souhlasím, někteří umřeli nebo nemohou ze zdravotních důvodů hrát. Pak je tam spousta dětí, kteří zákonitě mění preference, golf však hrát umí a mi věříme, že se k němu v dospělosti vrátí. To je velký vklad do budoucna. Velkou zásluhu na tom má projekt Se školou na golf. Kteří golfisté nám tedy odchází? Udělal jsem si v našem klubu statistiku. Sledoval jsem období posledních 5 let. Juniorů odešlo 60%. To jsme předpokládali. Dospělých nám odešlo 32% a pouze 8% seniorů v důchodovém věku. Těch dospělých je velká škoda. Přináší do golfu podstatné peníze.
Objektivně, náš problém není hráče získávat, ale udržet. Proč odchází je otázka na podrobnou analýzu v každém klubu. Je to téma, na kterém se vyplatí pracovat. Získat nového golfistu je rozhodně náročnější než ho udržet.
2021@Juraj Werner