Teorii, proč je v Čechách více golfistů než v kterékoliv jiné postsocialistické krajině, je mnoho. Asi tolik jako lidí, co by jsi za to rádi ukrojili alespoň trošku zásluh. Nejvíc se mi líbí ta, která říká, že jsme Keltové, tudíž tak trochu i vzdálení bratranci těch co golf vymysleli. Za to ale fakt nikdo nemůže.
Ale vážně. Pravděpodobně se shodneme, že to není dílem pouze jedné z mnoha druhů podpůrných promo akcí na podporu golfu. Obecně se má za to, že je to dílo mixu nárazových akcí typu otevřených dveří, nebo slavnostních otevírání nových hřišť a že turnaje PGA v Čechách a samotná existence Alexe Čejky taky hodně pomohli.
Dovolím si ale jiný pohled. Velice důležitou roli sehrálo i množství expatů pracujících na významných pozicích velkých firem. Golfovou kulturu jsi s sebou přivezli a samozřejmě nechtěli se jí vzdát. Čeští manageři nechtěli zůstat pozadu a na světě byl najednou fenomén – komerční turnaj.
Tuším, že se Vám tato myšlenka nelíbí, ale ruku na srdce. Nepatříte taky mezi ty, co drželi golfovou hůl po prvé na podobné akci? Ti co hrají golf více než deset let si to pamatují. Na prvním turnaji (který jsem tu čest pořádat) Johnnie Walker hrálo 108 hráčů a 150 lidí stálo v řadě na driving range. Turnaje a túry rostli jako houby po dešti a na každé byla „akademie“.
A jaká je situace dnes? Nejenom, že ubylo turnajů, ale už před krizí ubýval počet lidí na akademiích. Nejdříve rozumně, aby se na každého ušlo alespoň trošku trenérovy pozornosti a pak i akademií samotných. Zdá se, že mnoho firem si už své golfisty vychovalo.
Nechci tady přihřívat polívčičku nás promotérů. Golfové akademie byli především přáním sponzorů turnajů. Připusťme ale, že se ročně uspořádalo 800 turnajů s akademií a každé se zúčastnilo 30 lidí. To je ročně 24 tis.lidí, kteří si golf po prvé vyzkoušelo. Myslím, že nepřeháním. Všechno z peněz firem, nebo chcete-li sponzorů. Hřiště a kluby na tom ještě vydělali, a hned dvakrát. Jednorázově za uspořádání a dlouhodobě na nových členech. Pravděpodobně už nikdo a nikdy nebude schopen nahradit tuto nenápadnou, leč mohutnou dlouhotrvající kampaň. Teď je řada na majitelích hřišť, nebo klubech.
Juraj Werner © 2012
Napsat komentář